zondag 15 april 2018

Burn Out en stress hormonen

Je voelt je de hele dag gehaast en het lukt niet meer om te genieten als je in de zon op een terrasje zit. Relaxen lukt niet meer. Dit komt omdat de stress hormonen niet vanzelf meer dalen tot een laag niveau. Dit merk je ook doordat je 's avonds niet makkelijk in slaap valt. Of de eerste week van de vakantie als je de spanning van het werk nog niet kunt loslaten. Je houdt een opgejaagd gevoel. Ook ben je vatbaarder voor lichamelijke klachten zoals ontstekingen, verkoudheid, nek en rug pijn.

Het stress hormoon Adrenaline
Adrenaline is het flight of fight hormoon. In de bijnieren wordt adrenaline aangemaakt als je in actie komt (vluchten of aanvallen). Er gaat daardoor meer bloed naar de spieren, het hart versnelt, transpiratie neemt toe, spijsvertering staat stil en je krijgt een stoot suiker in je bloed als extra energie bron.

Het stress hormoon Cortisol
Cortisol wordt gemaakt in de bijnierschors en heeft een remmende werking op het immuunsysteem en het beschermt het lichaam tegen adrenaline. Bij een verhoogd Cortisol niveau krijg je depressieve gedachten en stemmingsstoornissen. Simpel gezegd is een verhoogd Adrenaline niveau bij kortdurende stress en een verhoogd Cortisol niveau bij langdurende stress. Maar ..... sta je jarenlang onder stress dan kan je Cortisol uitgeput raken. Gevolg is dat je overprikkelt raakt, alsof de prikkels zonder filter bij je binnen komen.

Als je (op het randje van) Burn Out bent is het dus heel belangrijk om herstelmomenten in te lassen, dat voorkomt de ontregeling van de stress hormonen. Stel prioriteiten en zet jezelf op nummer 1. Maak een haalbare planning en doe de belangrijke zaken eerst. Plan dus ook je herstelmomenten. Doe in het weekend hooguit één verplicht ding (lees: waar je geen energie van krijgt) en gebruik de rest om je energie op te laden.

Symptomen van Burn Out
Nog meer Hormonen